Giyim insan�n varolu�uyla, �ncelikle do�a ko�ullar�ndan korunmak amac�yla ortaya ��km�� bir olgudur. Ge�mi�ten g�n�m�ze �e�itli do�al, toplumsal, etik de�erlerin etkisiyle bi�im de�i�iklikleri g�stererek bug�ne kadar ula�m��t�r.

Ancak zamanla bi�im farkl�l�klar� g�zlenmi�tir. Bu �e�itlilikler, ait oldu�u toplumun folklorik, sosyo-ekonomik yap�s�, ya�an�lan co�rafya, kullan�lan malzeme, iklim gibi nedenlerle olu�mu�tur.

D�nya uygarl���n�n �ok �nceki devirlerinde arkaik insan�n kendi toplumunda, ait oldu�u kabilede sosyal stat�s�n� belirleyen ve giymek zorunda oldu�u giyimi vard�r. Asl�nda bu bir zorunluluktan �ok gelene�in insanlara sunmu� oldu�u bir ya�am bi�imi anlay���d�r. Bu durum sadece �ste giyilenler olarak kalmam��, ba� s�slemelerine de yans�m��t�r.

Geleneksel ��eler i�eren bir giyim-ku�am �rne�i bize, ait oldu�u toplulukla ilgili pek �ok bilgi sunabilir. Toplumlar�n yerle�ik ya da konar-g��er olup olmad�klar�, hangi tarihi olaylar� ya�ad�klar� ve etnolojik k�kenleri konusunda bilgi verirler. �rne�in bir T�rkmen ya da Y�r�k k�y�ne gidildi�inde kimin s�zl�, kimin ni�anl�, kimin dul oldu�u ba�l���ndan, giydi�i renklerden anla��l�r.

�� ve, �zel g�n giysileri farkl�l�klar i�erir. D���n yap�lan gelin ba�� ile gerdek sonras� yap�lan ba�l�k farkl�d�r. K�ylerden kasaba pazar�na gelindi�inde, kimin k�yden oldu�u giysilerden anla��l�r. Anadolu'da bug�n neredeyse ayn� k�y�n mahalleleri aras�nda bile farkl�l�k g�steren geleneksel giyim-ku�am anlay���na rastlanmaktad�r. Bu y�zden de hi�bir sanat tarih�isi, etnolog, halk bilimcisi, halk oyunlar� derlemecisi, desinat�r "T�rkiye'nin ulusal giysileri �udur" dememelidir. K�lt�r Bakanl���, Halk K�lt�rlerini Ara�t�rma ve Geli�tirme Genel M�d�rl���n�n Halk Bilim Ara�t�rmac�lar�n�n y�r�tt��� ara�t�rmalar ve �al��malar sonucunda Anadolu'nun giysiler alan�nda son derece �e�itlilik i�erdi�i saptanm��t�r.

Askerlik, i� gibi nedenlerle ya�ad��� �evrenin d���na ��kan erkekler kent k�lt�r�ne uyum g�stermi�tir. Bu nedenle de saha ara�t�rmalar�nda, erkek giyim-ku�am�na ait bulgulara rastlamak zor olmaktad�r. Oysa k�rsal ya�amda kad�n d��a kapal� kalmaktad�r. Kendi toplumunun ya�am bi�iminde geleneklerine g�re giyinir. S�slenme gereksinimlerini gelenekte g�rd��� ne ise, o �ekilde kar��lar. �ocuk giysileri de cinsiyete ba�l� olarak belirli bir ya�a kadar �zen ta��r. Nazar anlay��� ba�l�k ve giysilere tak�lan nazarl�klarda g�ze �arpar.

Geleneksel ya�amda her ku�ak kendinden �nceki ku�a�� izleyerek bu giyim-ku�am anlay���n�, g�n�m�ze ta��r. Ancak giyim-ku�am anlay���nda hi�bir de�i�imin olmad���n� s�ylemek m�mk�n de�ildir. En az�ndan malzeme de�i�mekte, i��ilik eski �zenini yitirmekte, ya�anan g�n�n ko�ullar� farkl� bi�imleri do�urmakta ya da ba�ka modalardan etkile�im g�zlemlenmektedir.

K�rsal ya�amda kad�nlar vakitlerinin b�y�k bir k�sm�n� �al��arak ge�irirler. Bu a��dan bak�ld���nda g�nl�k ya�am ve i� giysileri farkl�l�klar g�sterir. Ancak �zel g�n giysileri ve ba�l�klar d���nler nedeniyle g�r�l�r. Anadolu'da bir gen� k�z�n s�zlenmesiyle yap�lan "ba� d�zeni" sosyal stat�s�n� belirler ve evlilik, olgunluk, ya�l�l�k d�nemlerinde bu �nemini kesintisiz korur. K�lt�r Bakanl��� HAGEM, geleneksel ku�am anlay���nda g�r�len bu farkl�l���, Maddi K�lt�r �ubesi Folklor Ara�t�rmac�lar� taraf�ndan yap�lan ara�t�rmalar� yay�na d�n��t�rmektedir.

Herg�n de�i�ime u�rayan Folklor (Halk K�lt�r�) ��eleri aras�nda yeralan ve Maddi K�lt�r konusu olan giyim-ku�am anlay��� da bu de�i�imden etkilenmi�tir. Kuruldu�u 1966 y�l�ndan g�n�m�ze kadar yap�lan saha ara�t�rmalar�ndan elde edilen �ok say�da negatif ve dia-pozitif koleksiyonuyla, T�rk K�lt�r�nde �nemli bir yere sahip olan HAGEM - �htisas Ar�ivi; bu konuda �al��ma yapan ki�i, kurum ve kurulu�lara bilimsel �al��malar�nda yard�mc� olmaktad�r.

Saha ara�t�rmalar� sonucunda Bursa, Manisa, Sivas, Ayd�n, Gaziantep, �orum illerinden derlenen bilgiler katalog halinde yay�nlanm��t�r. Bu kataloglarda her ilin farkl� �zellikler i�eren k�ylerine gidilerek, orijinal giyim-ku�am par�alar�, giyim tarzlar� tesbit edilmi� ve giysilerin 1/1 �l�e�inde diki� kal�plar� ��kart�lm�� ve bunlar yay�nlarda 1/5 �l�e�inde yer alm��t�r.

Bu �al��ma �er�evesinde, 25 ilde k�yafet konulu ara�t�rmalar yap�lm�� ve bunlar�n yay�n �al��malar� devam etmektedir.